Tips om de beste webtekst te schrijven voor jouw lezers

tekst schrijven website

Maan, roos, vis. Dat waren de eerste drie woorden die ik leerde schrijven in groep drie. Het is en blijft een wonderlijke vaardigheid, dat schrijven. Bijna iedereen kan het en heeft de benodigdheden om het te doen. Toch kan niet zomaar iedereen een goede webtekst schrijven. Zelf heb ik dan ook nog een lange leerweg te gaan betreft het schrijven van teksten. Maar wat ik wel heb geleerd door de jaren heen is dat een goede voorbereiding het halve werk is. Door je goed voor te bereiden, kun je de webtekst heel gericht schrijven voor jouw publiek. En dit is uiteindelijk wat je wilt! De antwoorden zitten al in jou, je moet jezelf alleen nog even de juiste vragen stellen. Deze denkstappen wil ik graag met jou delen. Schrijf je mee?

1. Het doel

Een tekst schrijf je nooit zomaar. Je hebt altijd een reden waarom je iets schrijft. Het kan zijn dat je mensen bijvoorbeeld wilt informeren over een bepaald onderwerp. Of misschien wil jij wel mensen instrueren. Maar het kan ook zijn dat je mensen wilt overhalen om een product of dienst te kopen. Voordat je een webtekst gaat schrijven, is het dus belangrijk om goed na te denken over het doel van je webtekst. Daarnaast is het ook goed om op te schrijven wat de tekst uiteindelijk op moet gaan leveren. We splitsen het daarom op in twee verschillende doelstelling; de communicatie- en marketingdoelstelling.

1.2 De communicatiedoelstelling

De communicatiedoelstelling gaat puur over de tekst. Wat wil je jouw lezers vertellen? En hoe ga dit doen? Als je bijvoorbeeld een blog schrijft over lactose vrije producten, is het belangrijk om te bedenken wat de lezer hierover zou willen weten. Wat zijn de potentiële vragen van de lezer? Op google kun je kijken wat veel voorkomende zoekvragen zijn. Hier kun je met jouw tekst op inspelen.

1.3 De marketingdoelstelling

Met de marketingdoelstelling stel je vast wat de tekst op moet gaan leveren. Dit gaat niet over wat de lezer uiteindelijk moet weten, maar wat jij als schrijver wil bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van een bepaald product, het verhogen van de website bezoekers of het verzamelen van e-mail adressen voor de nieuwsbrief. Zoals je kunt zien, gaat het nu echt om marketing gerelateerde onderwerpen. Onthoud goed dat de communicatie- en de marketingdoelstelling twee verschillende dingen zijn. Deze twee moeten uiteindelijk op elkaar afgestemd worden.

tekst schrijven

2. De doelgroep

Naast het doel, is het enorm belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wie wil je met de webteksten bereiken? Het is van essentieel belang dat de tekst door de doelgroep gelezen gaat worden. De doelgroep moet de tekst gemakkelijk van a tot z begrijpen. Zij moeten dit op intuïtie kunnen doen én het moet vooral niet te veel moeite kosten. Als zij wel moeite moeten doen, is de kans heel groot dat ze afhaken. Je moet je dus echt inleven in de klant.

2.1 Persona’s

In dit geval kan het helpen om persona’s te maken. Persona’s zijn profielschetsen van personen die perfect binnen de doelgroep passen. Als je deze personen gevonden hebt, kun je ze gaan interviewen. Dit is belangrijk, want je moet de doelgroep goed leren kennen. Geen idee wat je moet vragen? Hieronder staan tien voorbeeldvragen.

Zie hieronder een paar voorbeeldvragen:
1. Wat doet de doelgroep in het dagelijks leven (studeren/werken/vrijwilligerswerk/thuis)?
2. Hoe oud is de doelgroep?
3.Wat is het opleidingsniveau van de doelgroep?
4.Wat is het inkomen van de doelgroep?
5.Welke sociale media kanalen gebruikt de doelgroep?
6.Hoeveel tijd besteed de doelgroep aan social media?
7.Hecht de doelgroep veel waarde aan duurzaamheid?
8.Wat voor levensstijl hanteert de doelgroep?
9.Naar welke tv-programma’s kijkt de doelgroep vaak?
10.Wat doet de doelgroep in zijn of haar vrije tijd?

Is jouw doelgroep moeilijk te bereiken? Geen probleem. Je kunt namelijk ook persona’s maken met fictieve personen. Fictieve persona’s zijn gebaseerd op personen die niet echt bestaan. Je moet de persona’s dus zelf verzinnen. Het voordeel van een webtekst schrijven is dat hoogstwaarschijnlijk alle teksten dezelfde doelgroep hebben. Je hoeft dus niet voor iedere aparte tekst onderzoek te doen. Het is wel jouw taak als tekstschrijver om de doelgroep zo goed mogelijk te ‘leren kennen’.

2.2 Taalgebruik

Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord, krijg je automatisch een beter beeld van je doelgroep. Als je een bepaald persoon in je hoofd hebt, kun je de webstekst als het ware voor die specifieke persoon schrijven. Bovendien speelt het taalgebruik een grote rol. Zoals ik net al zei, moet de lezer de tekst gemakkelijk kunnen lezen. De tekst mag niet te moeilijk of te makkelijk zijn. Zelf gebruik ik vaak dit artikel van Taalniveaus, waarin verschillende taalniveau’s worden aangehaald. Per taalniveau staat een voorbeeldtekst, waardoor je een concreet beeld krijgt van het niveau van je lezer. Heel fijn!

webteksten schrijven tips

3. Tekststructuren

Misschien herinner je de tekststructuren van middelbare schooltijd nog wel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik destijds nooit goed oplette, maar deze tekststructuren zijn nu wel heel handig. De ‘probleem-oplossing’ structuur is een populaire tekststructuur in de online wereld. Mensen gaan namelijk vaak het internet op, als zij een vraag/probleem hebben. De vraag is in dit geval ‘het probleem’. In de teksten die jij schrijft, help je de lezer met het oplossen van het probleem.

Soms kan het ook heel zinvol zijn om een ‘opsomming‘ te maken. Deze teksten kun je gemakkelijk in een 5 verslavende Netflix series om te bingen of 7 tips om meer motivatie te krijgen‘ jasje steken. Op deze manier wordt de lezer snel en overzichtelijk blootgesteld aan meerdere mogelijkheden. Als je een tekst schrijft over een product, is de ‘doel-middel’ structuur een goede optie. Als mensen een bepaald doel willen behalen, bied jij het middel aan waarmee zij het doel kunnen behalen. Voor informatievere teksten kun je tot slot kiezen voor de ‘vraag-antwoord’ structuur. In de inleiding benoem je de vraag en in het artikel geef je de lezer uitgebreid antwoord.

Uitbesteden

Teksten schrijven is een vak apart en zeker niet iets wat zomaar door iedereen gedaan kan worden. Tuurlijk, iedereen kan schrijven, maar niet iedereen kan een goed en boeiend artikel schrijven. Het schrijven van teksten wordt tegenwoordig dan ook steeds vaker uit handen gegeven. Als je weet dat je zelf deze vaardigheden niet bezit, zou ik zeker overwegen een communicatiebureau in te schakelen.

Hoe bereid jij je voor op het schrijven van een webtekst?

Yaika Tak

Dit artikel is tot stand gekomen op basis van een samenwerking.

Volg:
Share:

1 Reactie

  1. 25 januari 2021 / 10:24

    Wat een goed en informatief artikel! Na 8 jaar bloggen gaat schrijven eigenlijk vanzelf, maar het kan zeker geen kwaad om vaker even stil te staan bij de doelstelling en de doelgroep. Hele waardevolle tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.