Samen met Fotofabriek ging ik down the memory lane

Onlangs mocht ik van Fotofabriek iets héél leuks doen. Ik mocht namelijk foto’s afdrukken in retro stijl. Ik ben dol op polaroid-achtige foto’s, aangezien een fotoboek maken niet echt mijn ding is. Deze losse foto’s kan ik overal mee naartoe nemen én ze zijn binnen no-time besteld. Het was wel een hele klus om zestien foto’s bij elkaar te zoeken: ik heb er zo mega veel. Al snel kwam ik op het idee om allemaal mooie, vrolijke, gelukkige momenten uit te kiezen. Gewoon, omdat we het nu extra hard nodig hebben. Vandaag wil ik aan de hand van deze polaroids mijn mooie momenten delen. We gaan daarvoor ‘down the memory lane’. So let’s go back in time.

Studietijd

Afgelopen september studeerde ik ein-de-lijk af. Mijn scriptie was een hele bevalling. De overige drieënhalf jaar waren wel een heel groot feest. Ik had er dan ook helemaal geen hekel aan om naar school te gaan. Ik vond het eerlijk gezegd zelfs wel leuk. Het ging mij nooit om de lessen. Maar gewoon om het samen zijn met vriendinnen. Gewoon het simpele klagen over het leven, terwijl we de kantine leeg kochten. Zelfs de avonden dat we tot 22:00 uur in de mediatheek zaten te strijden voor een deadline van een project vond ik niet erg. Bovendien stond er wekelijks altijd minimaal één stapavond op het programma. Wat een heerlijk leven was dit.

Oy, oy, Manchester

In het tweede leerjaar stond er een studiereis op planning. Deze reis ging naar de Engelse industriestad Manchester. Geloof me, ik ben op twee stapvakanties geweest én geen van die stapvakanties evenaarde deze studiereis. We hadden veel schoolactiviteiten die ’s morgens om 09:00 uur begonnen. Dit in combinatie met de lange nachten, maakte deze week erg intens haha. Deze week zal ik (in alle opzichten) nóóit meer vergeten. Ik kan het overigens iedereen aanraden om een weekendje naar deze Engelse stad te gaan met vrienden/vriendinnen.

Let’s get Spanish

Het eerste semester van het vierde jaar bestond uit een minor. Ik koos voor de minor Spaanse taal en cultuur. Ik heb deze taal namelijk altijd al willen leren. Ondanks dat ik erachter kwam dat ik een waardeloos fotografisch geheugen heb én dat ik nooit meer in mijn leven woordjes wil leren, heb ik een top tijd gehad. Ook hier heb ik weer veel mooie mensen mogen ontmoeten. Op het minorprogramma stond een studiereis ingepland naar Sevilla. Ook dit was een onvergetelijke week waar ik nog héél graag aan terugdenk.

sevilla

Moeder-dochter tripjes

Jaarlijks maken mijn moeder en ik samen een stedentrip binnen Europa. Ik had als klein meisje een heel grote droom: Londen bezichtigen in de kerstperiode. In 2014 was het zover. Samen met mijn moeder ging ik in de decembermaand naar de Engelse hoofdstad. Het was één van de mooiste stedentripjes die ik ooit gemaakt had. We hebben hier vervolgens onbewust een traditie van gemaakt. Naast Londen hebben we Parijs, Dublin, Den Haag, Praag en Berlijn al bezocht. We gaan vaak óf in de eerste week van zomervakantie óf in de kerstperiode. Ik vind het bijzonder dat ik dit kan doen met mijn moeder. Het zegt veel over onze band.

stedentrip europa

Beste vakantie ooit

Deze foto is gemaakt tijdens een stedentrip naar Malaga. We hadden een half jaar full time stage gelopen én we konden echt een vakantietje gebruiken. Bovendien was het net carnaval geweest. Wat betekent dat we helemaal ‘op’ waren. Ondanks dat het pas maart was, straalde tot onze eigen verbazing de zon iedere dag in het Spaanse Zuiden. Zelfs zo hard dat we gewoon al een middag op het strand konden liggen in onze bikini. Ik heb nog nooit zo genoten van de een vakantie. Alles klopte: het weer, de stad, het eten, de mensen, het hotel, de fietstochten, de musea, de winkelstraat, echt alles. Het gaf me zoveel nieuwe energie.

Dit is zeker niet de ‘mooiste’ foto van het rijtje, maar voor mij heeft deze foto misschien wel de meeste waarde. Op het moment dat deze foto gemaakt werd, was ik namelijk écht gelukkig. Ik weet niet hoevaak een mens kan zeggen dat hij écht gelukkig is. Daarom vind ik het zo’n mooie, bijzondere foto.

malaga

Familie vacay

Vroeger gingen we in de zomervakantie altijd drie tot vier weken met de auto naar Italië of Frankrijk én alle landen eromheen. We verbleven dan twee á drie dagen op een camping om vervolgens door te trekken. Ik kan me nog veel herinneren van deze vakanties, hoe klein ik ook was. Bijvoorbeeld de urenlange autoritten met de cassettebandjes van Youp van ’t Hek en Klein Orkest op repeat. Naarmate we ouder werden, veranderde de vakanties. Broerlief haakte als eerste af, waarnaar de volgende vakanties met verschillende gezelschappen werden ingevuld. In 2018 waren mijn ouders 25 jaar getrouwd. Reden voor een vakantie met het gehele gezin naar Zakynthos. Het voelde even weer als vanouds. Hopelijk kunnen we dit snel nog een keer doen.

fotofabriek

Festivals

Ahhh, dit was de allereerste keer dat ik het Pinkpop festival bezocht. Volgens mij was dit überhaupt het eerste echte festival wat ik ooit bezocht. Ik was instant verliefd. Deze dag traden er zoveel goede artiesten op: Imagine Dragons, James Arthur, Anne-Marie, Greenday, Sean-Paul, Birdy, Gavin James, Clean Bandit en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zal deze dag niet snel meer vergeten. Ik krijg wel echt festival-heimwee als ik kijk naar deze foto. Fingers crossed dat we dit jaar weer mogen.

Conclusie

Nu ik dit gehele artikel geschreven heb, besef ik ineens iets. Het is niet het festival, de vakantie of de studie die een herinnering mooi maakt. Het zijn de mensen met wie ik de herinneringen gemaakt heb. Ik blijf de aankomende maanden nog even weemoedig naar deze foto’s staren met een grote glimlach op mijn gezicht.

fotofabriek

Waar heb jij nog mooie herinneringen aan over gehouden?

Yaika Tak

Dit artikel is tot stand gekomen op basis van een samenwerking én bevat producten die ik gekregen heb.

Volg je mij al op Instagram of Facebook?