Thuiswerkplek inrichten? 5 tips voor een efficiënte inrichting

thuiswerkplek inrichten

Door de pandemie hebben we massaal de voordelen van het thuiswerken ontdekt. En ondanks dat corona verleden tijd is, werken er nog steeds veel Nederlanders thuis. Het is daarom belangrijk dat je een fijne werkplek in huis hebt waar je in alle rust en concentratie kunt werken. Maar het is ook belangrijk dat je je fijn voelt op deze plek. Je brengt er immers het grootste gedeelte van je dag door. Hieronder vind je daarom 5 (simpele) tips hoe jij je thuiswerkplek het beste kunt inrichten!

1. Fijne plek in je huis

Om te beginnen is het belangrijk om een goede, gepaste plek in je huis te vinden voor je eigen thuiswerkplek. Het is belangrijk dat deze plek rustig is en dat je jezelf hier goed kunt afzonderen. Het beste is dan ook om hiervoor een aparte ruimte in te richten, maar helaas laat lang niet ieder huis dat toe. Mocht je geen speciale ruimte hebben, dan kun je het beste op zoek gaan naar een hoek in een bepaalde kamer. Het gaat er uiteindelijk om dat je één specifiek plekje in het huis ‘reserveert’ als werkplek. Anders loop je het risico dat je overal in je huis wordt herinnerd aan je werk. En het is uiteraard heel belangrijk om een goede balans te houden tussen werk en privé.

2. Goede verlichting

Wat ook erg belangrijk is voor je werkplek, is de verlichting. Het beste is om een plekje uit te kiezen bij een raam, zodat je dagelijks veel daglicht binnen krijgt. Want van daglicht krijg je namelijk positieve energie om te werken. Bovendien verbetert het je concentratie. Let er wel op dat je jouw bureau tegen het raam aanzet en niet andersom. Anders kan het zonlicht op je computerscherm vallen en dat is vaak heel vervelend. Bovendien is het ook veel leuker als je af en toe even naar buiten kunt kijken (niet te vaak natuurlijk 😉).

3. Functioneel bureau

Een functioneel bureau is een ander belangrijk onderdeel voor het inrichten van je thuiswerkplek. Het is van belang dat je bureau groot genoeg is voor je laptop, planner, notitieboekjes en eventueel een tweede computerscherm. Er is namelijk niets zo vervelend als een te klein bureau, waarop het altijd een rommeltje is of rommelig oogt. Je kunt bovendien ook creatief zijn in het uitzoeken van een bureau. Het hoeft namelijk geen ‘officieel’ bureau te zijn, maar het kan ook gewoon een leuke tafel zijn. Heb je een klein budget? Kijk dan of je een aantal leuke planken kunt vinden bij de bouwmarkt en leg deze vervolgens op twee schagen. Zo heb je voor een klein bedrag een super leuk bureau!

4. Fijne, ergonomische bureaustoel

Dit is misschien wel het meest essentiële onderdeel voor het inrichten van je thuiswerkplek: de bureaustoel. Je zit toch al snel zo’n zeven tot acht uur per dag op deze stoel. Een verkeerde stoel resulteert vaak in een verkeerde houding. En dit kan vervolgens weer leiden tot allerlei nare klachten, zoals rug- of nekpijn. Onderschat de bureaustoel niet en investeer echt tijd in het zoeken naar de juiste bureaustoel. Vaak worden dit soort uitgaven vergoedt door je werkgever, controleer dit daarom altijd even voordat je zo’n aankoop gaat doen.

5. Sfeervolle accessoires

Je thuiswerkplek is nu eenmaal een plek waar je heel veel tijd doorbrengt. Het is daarom van belang dat je hier een fijn plekje van maakt waar je je fijn voelt. Met behulp van kleine en persoonlijke woonaccessoires kun je snel en simpel veel sfeer aanbrengen. En gelukkig zijn er genoeg leuke woonaccessoires om je thuis kantoor mee aan te kleden. Denk bijvoorbeeld aan foto’s, posters, quotes, pennenbakjes en andere organizers. Wees hierin creatief en maak je thuiskantoor persoonlijk, zodat jij je hier op je best voelt!

Heb jij nog tips voor het inrichten van een thuiswerkplek?

Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.