Zo blijf je positief denken tijdens de tweede coronagolf

positief blijven denken tijdens de tweede corona golf

Coronamoe. Dat is precies hoe ik me nu voel. Ik denk eigenlijk dat het meerendeel van Nederland dit gevoel met mij deelt. Zolang het virus nog onder ons is, zullen we in deze situatie zitten. Als je pré-coronatijd veel negatieve vibes voelde, kon je dit gevoel compenseren met dingen die jou gelukkig maken. Zo haal ik mijn persoonlijke geluk uit het maken van reisjes, het gaan naar festivals én het bezoeken van concerten. Allemaal activiteiten die nu niet kunnen. Het gemis wordt steeds groter. Daarom is het belangrijk om juist nu een positieve mindset te behouden. Ik geef je graag wat tips over hoe jij positief kunt blijven denken tijdens de tweede coronagolf. Je weet wat ze zeggen: life is only as good as your mindset.

1. Verminder het kijken van het nieuws

Voorheen kon ik gehele dagen het nieuws volgen. Het nieuws was vaak somber en hierdoor kreeg veel negatieve gedachtes. Tegenwoordig kijk ik alleen nog om 18:00 uur naar het nieuws. En ja, ik geloof nog in de ‘mainstream’ media haha. Daarnaast probeer ik, als ik even een wat mindere dag heb, niet te kijken naar Jinek of naar Op1. In plaats daarvan kijk ik een kerstfilm of binge ik een paar afleveringen van Married At First Sight. Dit zijn beiden echt mijn guilty pleasures.

2. Ontvolg negatieve vibes

Het voordeel van social media is dat je bepaalde mensen, accounts of nieuwskanalen kunt ontvolgen. Als je merkt dat je van een bepaald account negatief gaat denken, dan is het verstandig om dit account te ontvolgen. Als je alleen maar naar content kijkt waar je een positieve mindset van krijgt, dan zal het algoritme van het social mediakanaal nog meer van dit soort content voorschotelen. Het werkt dus ook vice versa: als je veel content bekijkt waar je een vervelend gevoel van krijgt, zul je nog meer van dit soort video’s te zien krijgen. Neem het heft in eigen handen en laat social media je negatieve gedachten niet versterken.

3. Ga even offline

Soms kan het ook fijn zijn om even helemaal offline te gaan. Veel mensen ervaren een soort druk om continu online te zijn. Ik herken deze druk persoonlijk heel erg. Daarom verwijder ik al mijn social media apps regelmatig voor een paar dagen. Als ik mijn gedachtes weer allemaal op een rijtje heb, download ik de apps opnieuw. Ik vind de app-loze dagen echt heerlijk. In deze dagen vind ik het leuk om veel tijd te besteden aan mijn skin-care routine, boeken te lezen, films te kijken én om lekker te gaan koken.

4. Ga de natuur in

Bioscopen, theaters en musea zijn momenteel dicht. Iets wat gelukkig nooit dicht kan gaan zijn bossen en parken. Op deze plekken kom ik persoonlijk altijd tot rust. Ik moet wel toegeven dat ik hier niet heel vaak heenga, aangezien ik daar toch weer extra moeite voor moet doen. Echter is een stukje wandelen zó goed voor je. Het is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar het is ook juist super goed voor je mentale gezondheid. Hieronder legt hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder je uit hoe dat komt. Ik weet zeker dat je na het kijken van dit filmpje spontaan zin krijgt om een stuk te gaan wandelen!

5. Ga journallen

Voor mij werkt het schrijven persoonlijk enorm therapeutisch. Als er iets in mijn hoofd zit en ik er niet over wil/kan praten, helpt het mij persoonlijk heel erg om het op te schrijven. Journallen is momenteel helemaal hot item. Er zijn dan ook enorm veel leuke journal boekjes te vinden. In een journal kun je bijhouden hoe je je voelt, wat je goals zijn en wat je planning is voor de week/maand. Als je je emoties en gedachtes even niet meer allemaal op een rijtje kunt krijgen, dan kan het bijhouden van een journal je wellicht enorm helpen.

6. Creëer luchtige momenten

Ik heb persoonlijk echt veel ‘luchtige’ momenten nodig in deze tijd. In maart konden we nog veel naar buiten, maar nu het echt hondenweer is, voel ik me soms echt opgesloten. Extreem veel tijd, weinig te doen en veel binnenzitten is voor mij een heel gevaarlijke combinatie. Ik kijk daarom tegenwoordig vaak naar heel luchtige films, zoals kerstfilms en romantische komedies. Daarnaast vind ik het leuk om veel tijd te investeren in deze blog, ben ik begonnen met schilderen én probeer ik veel boeken te lezen.

7. It’s ok, not to be ok

Tot slot: it’s ok, not to be ok. Er zijn héél veel mensen die momenteel struggelen met hun mentale gezondheid. Het is goed om te weten dat je niet alleen bent in deze strijd. Deze periode kan namelijk enorm eenzaam voelen. Op Instagram wordt altijd het ‘perfecte’ leven geshowed, maar er zijn heel veel anderen die hier ook last van hebben. Je bent dus niet ‘raar’ of ‘moeilijk’. Better times are coming, keep your head up and stay safe & healthy.

Hoe blijf jij positief denken tijdens de tweede coronagolf?

Yaika Tak

Photo by Georgie Cobbs on Unsplash

Volg:
Share:

7 Reacties

  1. 9 november 2020 / 10:32

    Wat een fijne tips! Ik houd me ook steeds minder bezig met het nieuws en dat geeft heel veel rust. Het klinkt misschien raar, maar op dagen dat ik heel veel thuis aan het werk ben aan mijn projecten en opdrachten, vergeet ik soms dat er corona is. Pas wanneer ik even een blokje om maak of naar de supermarkt ga, word ik weer met de neus op de feiten gedrukt. Thuis is nu echt nog meer mijn veilige cocon dan ooit, haha. Al kan ik echt niet wachten tot we weer leuke dingen kunnen doen 🙁

    • yaikatak
      Auteur
      9 november 2020 / 15:26

      Wat heerlijk zeg! Ik herken het inderdaad ook wel. Als ik lekker een dagje aan het schrijven ben, kan ik de situatie ook helemaal vergeten. Ik heb voornamelijk zin om weer te gaan reizen. Als dat weer kan, ben ik echt een happy person!

  2. 10 november 2020 / 09:22

    Hele goede tips! Ik kijk zelf al jaren niet meer naar het nieuws en merk inderdaad dat dat echt veel beter is voor mijn mentale gezondheid. Ik kan me vaak zo enorm opboeien in de dingen die er in het nieuws gezegd worden dat ik daar echt onderdoor kan gaan. Met alle andere tips ben ik het overigens ook echt voor de volle 100% eens.
    Bedankt om jou platform te gebruiken om anderen een hart onder de riem te steken. Je bent super goed bezig!

    • yaikatak
      Auteur
      15 november 2020 / 22:33

      Ah zo lief van je Amber, thanks! Deze woorden geven me weer extra motivatie om dit soort content te schrijven.

  3. 14 november 2020 / 16:27

    Hele goede tips! Op het moment dat je te maken krijgt met heftige Corona wordt het echter wel een ander verhaal. Dat los je niet op met alleen maar positieve gedachten. Maar het werkt zeker om te proberen om zo positief mogelijk in het leven te staan.

    • yaikatak
      Auteur
      15 november 2020 / 22:34

      Ja, dat is zeker waar. Ik heb (even afkloppen) het virus zelf nog niet gehad. Ik hoor wel van mensen in mijn omgeving dat het inderdaad enorm heftig kan zijn.

  4. 16 november 2020 / 07:34

    Even offline en de natuur in vind ik hele goede tips. Zou ik eigenlijk ook wat vaker moeten doen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.