Webshop starten? 6 x handige tools voor startende ondernemers

tools voor startende ondernemers

Afgelopen jaar heb ik van mijn hobby, kaarsen maken, eindelijk een écht bedrijfje gemaakt. En hierbij hoort natuurlijk ook een webshop. Ik kom niet uit een ondernemersfamilie en in mijn vriendenkring zijn er ook weinig mensen met een eigen onderneming. Dat betekent dat ik vanaf 0 moest beginnen en alles, maar dan ook echt alles, zelf uit moest zoeken. Gelukkig bestaan Google en YouTube, en geloof me, daarmee kun je een heel eind komen. Hieronder deel ik graag 6 handige tools voor startende ondernemers waar ik echt niet zonder kan. Hopelijk helpt dit artikel je op weg, zoals alle andere artikelen mij destijds hebben geholpen.

1. Canva

Als er één platform is waar ik echt niet zonder kan, dan is het Canva. Deze gebruiksvriendelijke design-website gebruikte ik al tijdens mijn hbo-studie communicatie én ik ben hem altijd blijven gebruiken. Je kunt er letterlijk alles mee ontwerpen. Van Instagram-posts tot aan flyers en van een nieuw logo tot aan een presentatie. Bovendien is het helemaal niet erg als je weinig ervaring hebt met ontwerpen. Er staan namelijk talloze templates in Canva die je gemakkelijk kunt overnemen. De website heeft een gratis versie en een betaalde versie. Met de gratis versie kun je in principe gewoon alles doen. Bij een betaalde versie krijg je echter extra templates, lettertypes en afbeeldingen. Het is maar net hoevaak en waarvoor je de website gaat gebruiken.

2. Inplan tools voor social media

Als je klanten wil trekken naar je webshop, kun je tegenwoordig niet meer zonder social media. Instagram en Facebook zijn essentieel voor je webshop. Maar onderschat ook zeker TikTok niet. Helaas kost het maken, plaatsen en actief aanwezig zijn op social media veel tijd. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel gratis & betaalde apps waarin je je posts van te voren kunt inplannen. Hierdoor kun je dus één dag(deel) in week gaan zitten voor je social media en meteen alle posts inplannen voor de aankomende week. Voorbeelden van deze apps en websites zijn: Planoly, Later, FeedPreview en Hootsuite.

3. Keyword Planner – Google Ads

Naast social media, kun je ook via Google veel potentiële klanten generen. Dit kun je doen door je webshop SEO-proof te maken. SEO staat voor search engine optimization en met behulp van SEO kunt je de vindbaarheid van je webshop vergroten. Als potentiële klanten bijvoorbeeld op zoek zijn naar een ‘rode kaars’, kun jij er met je website voor zorgen dat je bovenaan Google komt als mensen dit googelen. Echter moet je daarvoor wel de juiste content op je website hebben staan. En hier kan de Keyword Planner van Google Ads je bij helpen. Deze tool geeft namelijk aan op welke woorden vaak wordt gezocht en wanneer. Ook geeft het aan hoe sterk de concurrentie is op bepaalde woorden. Op basis van deze Keyword Planner kun je dus woorden en zinnen uitzoeken die goed zijn voor je vindbaarheid in Google. Wil je hier meer over weten? Lees dan zeker ook even dit artikel!

4. Boekhoudprogramma

Wat misschien wel het meest ingewikkelde is als startende ondernemer, is de boekhouding. Want welke facturen moet je bewaren? Wanneer moet je je btw-aangifte doen? En hoe houd je het allemaal goed bij? Het is daarom verstandig om een boekhoudprogramma aan te schaffen. Dit is een programma waarin je stapsgewijs alles bij kunt houden. Het maakt boekhouden een stuk gemakkelijkker en het helpt je met bijvoorbeeld het doen van je btw-aangifte. Wat mij betreft is dit een échte must als je net bent begonnen met je eerste onderneming.

5. Google Analytics

Als je wil weten hoe goed je webshop of website bezocht wordt, is Google Analytics echt onmisbaar. Google Analytics geeft je enorm veel inzichten die handig zijn om te weten. Zo kun je zien hoeveel bezoekers je website hebben gevonden via google, socials of hoeveel er direct hebben gesurfd naar jouw webshop. Ook kun je zien welke pagina’s of categorie pagina’s veel bezocht worden. Bovendien kun je zien hoelang mensen op je website of een bepaalde pagina blijven hangen. Hierop kun je vervolgens inspelen of juist bepaalde pagina’s verbeteren.

6. Mailchimp

De laatste tool is Mailchimp. Dit is een e-mail marketing platform waarmee je gemakkelijk nieuwsbrieven kunt maken. Een nieuwbrief is een goede manier om van je klanten een community te maken. Ook kun je ze bijvoorbeeld eenvoudig op de hoogte brengen van een nieuwe collectie. Of kun je ze extra korting geven, aangezien ze lid zijn geworden van jouw nieuwsbrief. Echt een aanrader!

Heb jij nog meer tips en tools voor startende ondernemers ?

Dit artikel is geschreven op basis van een samenwerking. Wil je hier meer over weten? Check dan mijn disclaimer.

Volg:
Share:

1 Reactie

  1. 31 januari 2023 / 21:02

    Super tof! En love Canva, heb dit tijdens mijn studie Communicatie ook ontdekt en ik gebruik het ook nog steeds 🙂 Heel veel succes met je mooie bedrijf!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.