Review Purpuz Planner: het boek die ‘van dromen werkelijkheid’ maakt

Purpuz planner

Op 1 januari 2020 kwam mijn allereerste artikel online. De eerste maanden had ik amper 300 lezers per maand. Soms dacht ik: waar ben ik aan begonnen? Daarentegen vond ik het schrijven veel te leuk en ik haalde hier veel voldoening uit. Daarom ben ik doorgegaan met hetgeen wat ik leuk vind om te doen; artikeltjes schrijven. Het aantal lezers is inmiddels toegenomen en mijn blogje is veel gegroeid. Ik stel voor mezelf steeds kleine doelen én het doet me goed om deze vervolgens te behalen. Samen met de Purpuz Planner wil ik mijn doelen voor 2021 helder krijgen. Het boek gaat mij helpen met het opstellen én het behalen van deze doelen. Hieronder wordt het boek en de bijbehorende methode verder toegelicht. Uiteindelijk maak ik de balans op of het boek daadwerkelijk mijn (en jouw) doelen waar gaat maken. The key to turning dreams into reality is action.

Purpuz planner

De Purpuz Planner is geen gewone agenda waarin enkel en alleen de dagen van het jaar staan vermeld met wat schrijfruimte. Aan dit boek zit namelijk een methode verbonden. De Purpuz methode bestaat uit acht tools die jou helpen je doelen te behalen. De acht tools worden in het boek heel specifiek uitgelegd met voorbeelden. Ze vormen als het ware een stappenplan. De tools bestaan uit de volgende punten/stappen:

• Stap 1 ‘de map’: helpt je om je dromen te visualiseren
  • Stap 2 ‘de matrix’: helpt je om je dromen te ordenen
  • Stap 3 ‘het plan’: helpt je om je doelen op te delen in stappen
  • Stap 4 ‘het pad’: helpt je om je doelen te voorzien van tijd en volgorde
  • Stap 5 ‘de maandplanning’: geeft je structuur en overzicht
  • Stap 6 ‘de weekplanning’: geeft je jouw dagelijkse to-do’s
  • Stap 7 ‘dagreflectie’: laat je stilstaan bij wat goed ging en waar je in kunt groeien
  • Stap 8 ‘vragen aan jezelf’: laat je stilstaan bij afgelopen maand, het heden en de toekomst

Werkboek

Na de uitleg van de methode, volgt er een werkboek. In dit werkboek staan de stappen nogmaals uitgelegd en kun je de stappen zelf in gaan vullen. Zo kun je bij stap 1 je dromen visualiseren in een mindmap en bij stap 2 is er al een matrix voor je gemaakt. Op deze manier kun je heel concreet het stappenplan volgen en dus aan de slag gaan met je doelen en dromen. Sommige stappen zijn te groot om in één keer te doen, daarom zijn deze opgesplitst in kleinere stappen. Het werkboek telt dus geen acht, maar negen stappen. Tot slot staan er aan het einde van het werkboek nog extra tips.

Agenda

Als je alle stappen in het werkboek uitgewerkt hebt, kom je aan bij de agenda. Deze agenda ziet er in principe hetzelfde uit als een een normale agenda. Aan het begin van de maand is er een maandoverzicht te vinden. Op deze pagina is ook ruimte om je maanddoelen op te schrijven. Vervolgens is de agenda per week ingedeeld. Onderin staat extra schrijfruimte voor to-do’s voor die week. Na iedere vier weken (dus na iedere maand) komt er een ‘evaluatie pagina’. Op deze pagina zijn verschillende vragen te vinden. Door middel van het beantwoorden van deze vragen kijk je terug op afgelopen maand, sta je stil bij het heden én blik je vooruit op de toekomst. Vervolgens kom je weer op het maandoverzicht van de aankomende maand, enzovoorts.

Zelfdiscipline

Het boek en de methode achter het boek zijn duidelijk. Ik heb echter wel altijd een probleem met dit soort boeken. Dit probleem heeft alles te maken met zelfdiscipline. De eerste vier weken houd ik alles netjes bij; ik stel haalbare doelen, ik vul in mijn agenda geheel kloppend in en maak tot slot de reflectie opdrachten. Het probleem is dat ik dit dus vaak maar vier weken volhoud. Het is eigenlijk een vergelijkbare situatie met de sportschool. De eerste drie weken ga je netjes twee keer per week. De vierde week ga je nog maar een keer per week. En na vijf weken sponsor je basically de sportschool en ga je helemaal nooit meer. Zo gaat het bij mij ook vaak met dit soort boeken. Deze planner is voor 2021 én het ontwikkelen van meer zelfdiscipline is dan ook voornemen voor het aankomende jaar.

Werkt het boek echt?

De grote vraag is natuurlijk: maakt het boek van mijn dromen echt werkelijkheid? Ja en nee. Ik geloof in de theorie van het opdelen van je grote dromen in kleine doelen en taken. De methode achter het boek is dan ook geloofwaardig. Echter is het boek enkel een middel. Je moet zelf intensief met je dromen bezig zijn. Er wordt continu gevraagd om je komende doelen en om reflectiemomenten. Je moet het uiteindelijk zelf opbrengen om dit allemaal uit te werken en je moet zelf de tijd ervoor nemen om hierover na te denken. Voor de mensen die heel graag een bepaald doel willen bereiken, kan het een handig middel zijn. Voor mensen die niet naar een bepaald doel streven, heeft het (denk ik) minder zin.

Het boek ‘Purpuz Planner’ is voor €36,99 bij BOL te koop. Gebruik jij zelf ook een planner?

Yaika Tak

Dit artikel bevat een product die ik heb ontvangen.