6 dingen die jij kunt doen tegen een ochtendhumeur

ochtendhumeur

Ik heb een vraag aan alle mensen die vrijwillig om 07:00 uur opstaan – en een havermout ontbijt met quinoa zaadjes eten – vervolgens gaan hardlopen – hierna een koude douche nemen en dan vol energie aan hun dag beginnen. Bestaan jullie echt of bestaan jullie alleen op Instagram? Ik kan me er namelijk he-le-maal niks bij voorstellen. Ik haat ochtenden zo erg, dat ik ze het liefst helemaal oversla. Ook functioneer ik niet voor een uur of half elf. Helaas kun je ochtenden niet altijd vermijden. Soms heb je nu eenmaal afspraken waar je ‘s morgens heen moet. Herken je mijn struggle? Dan is dit artikel perfect voor jou! Om jou door dit nare dagdeel heen te slepen, heb ik vijf tips om je ochtendhumeur te beperken. Deze tips gebruik ik zelf ook. Wakey, wakey, it’s time to get up!

1. Goede voorbereiding

In de categorie ochtendhumeur, ben ik het ik-wil-zo-lang-mogelijk-in-mijn-bed-blijven-liggen type. Iedere minuut is er één meegenomen. Ik zorg er altijd voor dat mijn lunch en mijn ontbijt klaar liggen. Ook denk ik ‘s avonds al na over mijn outfit, zodat ik dit ‘s morgens niet meer hoef te doen. Als ik namelijk een outfit aanheb die ik niet voel, word ik nog 1000 keer zo chagrijnig. Dit in combinatie met mijn ochtendhumeur is een gevaarlijke combinatie haha (you can ask my mom). Alom, bereid jezelf tot in de puntjes voor.

2. Neem je tijd

Haasten in combinatie met een ochtendhumeur is een gevaarlijke combinatie. Je zult altijd zien dat nét als jij een keer haast hebt: je schoenen kwijt zijn, je sleutels niet op de juiste plek liggen of je telefoon ineens weg is. Dit zorgt voor extra frustratie en boosheid. Dit zijn heel slechte emoties om je dag mee te starten. Vermijdt daarom de kans dat je moet haasten. Neem extra lang de tijd ‘s morgens om haasten te voorkomen. Plan dit goed.

3. Snoozen

Ik heb persoonlijk heel wat tijd nodig om wakker te worden. Ik vind het altijd fijn om nog even in bed te liggen, voordat ik aan mijn dag begin. Door te snoozen creëer ik extra tijd voor mezelf. Soms ben ik al na twee keer snoozen wakker, maar dan blijf ik met alle plezier nog even liggen. Ik lees dan het nieuws door, bekijk mijn Whatsapp of luister nog wat muziek. Zelf plan ik hiervoor zo’n 20 tot 25 minuten in. Het is belangrijk om gelijk het licht aan te zetten, als je wakker bent geworden. Dit heeft te maken met het melatonine gehalte in je lichaam en hierdoor word je dus ook sneller wakker.

4. Voldoende slaap

Een goede nachtrust is heel belangrijk. Te weinig slaap kan een oorzaak zijn van een ochtendhumeur. Zorg dus dat je sowieso 7 á 8 uur slaapt per nacht. Mocht je last hebben van slaapproblemen, kan het handig zijn om het artikel over hoe je slaapproblemen kunt verhelpen te lezen.

5. Maak het bekend

Het laatste waar mensen met een ochtendhumeur op zitten te wachten, is een vragenvuur of een lang gesprek in de vroege ochtend. Laat je familie, geliefde of huisgenoten daarom weten dat je kampt met een ochtendhumeur. Vaak hebben mensen hier wel begrip voor. Bij mij thuis weet iedereen dat ze ‘s morgens niet tegen mij moeten praten. Doordat zij dit weten, houden zij hier rekening mee. Op deze manier ontstaan er geen conflicten en kan ik rustig mijn dag beginnen.

6. Count your blessings

Als ik een heel slechte dag heb, moet ik echt even op zoek gaan naar de mooie dingen in het leven. Onlangs schreef ik een artikel over de dingen waar ik dankbaar voor ben. Als ik aan deze dingen denk, kan ik mijn ochtendhumeur vaak relativeren. En oké, we moeten ook eerlijk blijven. Ook de ochtend heeft veel mooie dingen. Zo kan ik echt genieten van zingende vogels in de vroege ochtenduren. Of als ik in het begin van de herfst in de nog donkere en slapende wereld door de afvallende bladeren naar de bus loop. Of als het zomer is en de eerste zonnestralen projecteren zichzelf door het rolluik op de muur. Dit zijn stiekem heel mooie dingen die het leven zomaar gratis en voor niks geeft.

Heb jij ook last van een ochtendhumeur?

Yaika Tak

Foto credits: Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Volg:
Share:

2 Reacties

  1. 28 augustus 2020 / 13:16

    Oh noes!
    Een snoozer!
    DAT is een kunst die ik (als semi-ochtendmens) dan weer nooit begrepen heb.
    Het idee dat er een wekker staat en (meermaals) afgaat…GRUWEL.
    Hoe doe je dat?! :O

    • yaikatak
      Auteur
      30 augustus 2020 / 00:58

      Haha nu je het zegt, ik heb er zelf nooit zo over nagedacht. Het klinkt inderdaad als het slechtste idee ooit. Ik word alleen niet wakker van één wekker. Ik heb er oprecht 10 nodig om wakker te worden ‘s morgens. Anders val ik gewoon terug in slaap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.